[column] Wachten als belevenis: waarom Gen Z wél in de rij wil staan

[column] Wachten als belevenis: waarom Gen Z wél in de rij wil staan
  • Content
  • 10 jun 2025 @ 10:55
  • Link
  • Chayenne en Ilse
    Chayenne en Ilse

    Gen Z
    Kult&Ace
  • Geen tag

Ongeduldig, snel verveeld en gewend aan instant gratification, zo wordt Gen Z vaak omschreven. Toch staan ze massaal in de rij. Voor friet, een accesoire of een gelimiteerde hoodie. Niet omdat het moet, maar omdat ze het wíllen.

Voor Gen Z is wachten geen verspilde tijd, zolang het iets oplevert: content, status, een verhaal. De rij wordt podium en bewijs tegelijk. Een moment dat je kunt delen, filmen, meemaken. Wie wacht, hoort erbij.

Labubu

Kijk naar Popmart’s ‘blind box’-figuren. Labubu is hét verzamelobject van het moment. De spanning van het onbekende, gecombineerd met de hype op TikTok. Unboxingvideo’s gaan viraal. En als Rihanna of Kim Kardashian er één aan haar tas hangt, weet je genoeg. De wachtrij? Die maakt het ritueel compleet.
 


@at5.nl Sommigen stonden zes uur in de rij voor de speelgoedwinkel. #AT5 #Amsterdam #Nieuws #Kalverstraat#Centrum #Labubu ♬ origineel geluid - AT5

Fabel Friet

Fabel Friet doet hetzelfde. Luxe toppings en opvallende branding, maar het zijn de vaste rijen voor de deur die het afmaken. Jongeren filmen hun plek in de rij alsof het een festival is. De friet is top, maar het verhaal dat je deelt is goud waard.

 



The New Originals

Op Koningsdag lanceerde The New Originals, ook bekend als TNO, een hoodie die je alleen ter plekke kon kopen en voor maar €10,-. Geen webshop, geen link in bio. Gewoon komen, aansluiten en wachten. De rij werd het statement. Wie ‘m heeft, laat iets zien: ik was erbij.



Deze merken begrijpen precies wat Gen Z triggert: verrassing, exclusiviteit, identiteit, spanning en status. Ze zetten de wachttijd slim in. Niet als obstakel, maar als ervaring. Als iets wat je wilt meemaken. Dit leert ons dat je niet altijd hoeft te versnellen. Soms werkt vertragen beter. Maak het mysterieus, maak het schaars, maak het deelbaar. Dan verandert de rij van noodzakelijk kwaad in strategisch goud.

Chayenne en Ilse

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken