[column] Wachten als belevenis: waarom Gen Z wél in de rij wil staan
![[column] Wachten als belevenis: waarom Gen Z wél in de rij wil staan](/content/nieuws/2025/06/[column]-wachten-als-belevenis-waarom-gen-z-wel-in-de-rij-wil-staan/Ontwerp-zonder-titel-(32).jpg)
- Content
- 10 jun 2025 @ 10:55
- Link
-
Chayenne en Ilse
Gen Z
Kult&Ace - Geen tag
- 10 jun 2025 @ 10:55
- Chayenne en Ilse
Ongeduldig, snel verveeld en gewend aan instant gratification, zo wordt Gen Z vaak omschreven. Toch staan ze massaal in de rij. Voor friet, een accesoire of een gelimiteerde hoodie. Niet omdat het moet, maar omdat ze het wíllen.
Voor Gen Z is wachten geen verspilde tijd, zolang het iets oplevert: content, status, een verhaal. De rij wordt podium en bewijs tegelijk. Een moment dat je kunt delen, filmen, meemaken. Wie wacht, hoort erbij.
Labubu
Kijk naar Popmart’s ‘blind box’-figuren. Labubu is hét verzamelobject van het moment. De spanning van het onbekende, gecombineerd met de hype op TikTok. Unboxingvideo’s gaan viraal. En als Rihanna of Kim Kardashian er één aan haar tas hangt, weet je genoeg. De wachtrij? Die maakt het ritueel compleet.
@at5.nl Sommigen stonden zes uur in de rij voor de speelgoedwinkel. #AT5 #Amsterdam #Nieuws #Kalverstraat#Centrum #Labubu ♬ origineel geluid - AT5
Fabel Friet
Fabel Friet doet hetzelfde. Luxe toppings en opvallende branding, maar het zijn de vaste rijen voor de deur die het afmaken. Jongeren filmen hun plek in de rij alsof het een festival is. De friet is top, maar het verhaal dat je deelt is goud waard.
@theviplist The real tea on Fabel Friet, you’re welcome. #fries #amsterdam #viral #review #fabelfriet ♬ original sound - The VIP List
The New Originals
Op Koningsdag lanceerde The New Originals, ook bekend als TNO, een hoodie die je alleen ter plekke kon kopen en voor maar €10,-. Geen webshop, geen link in bio. Gewoon komen, aansluiten en wachten. De rij werd het statement. Wie ‘m heeft, laat iets zien: ik was erbij.
@sneakerjagers Mensen stonden vanaf 04:00 al in de rij! 😲 @theneworiginals.eu #kingsday #koningsdag #amsterdam #tno #theneworiginals #tnoamsterdam ♬ origineel geluid - sneakerjagers
Deze merken begrijpen precies wat Gen Z triggert: verrassing, exclusiviteit, identiteit, spanning en status. Ze zetten de wachttijd slim in. Niet als obstakel, maar als ervaring. Als iets wat je wilt meemaken. Dit leert ons dat je niet altijd hoeft te versnellen. Soms werkt vertragen beter. Maak het mysterieus, maak het schaars, maak het deelbaar. Dan verandert de rij van noodzakelijk kwaad in strategisch goud.
-
Chayenne en Ilse
- Werken bij: Kult&Ace
- Specialisatie: Gen Z
- Website:https://www.kultandace.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ING steekt vrouwenvoetbal hart onder... 10-06-2025
- [column] Wachten als belevenis:... 10-06-2025
- Backpack toerist de pineut in nieuwe... 21-05-2025
- Het Verhaal van Alkmaar van kaasstad... 15-05-2025
- Nieuwe speler Explainer.nl focust op... 14-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation